Projektovanje – Bolnički kompleks Leskovac
Iz arhive projekata koje smo uradili izdvojićemo jedan interesantan, zahtevan I kompleksan projekat koji objedinjava najnovije tehnologije u cilju automatizacije objekta I ostvarivanja što većeg stepena energetske efikasnosti.
Predmet projekta telekomunikacionih i signalnih instalacija bila je rekonstrukcija i dogradnja glavne zgrade bolničkog kompleksa, bruto površine nešto više od 22.000m2.
Rekonstrukcijom i dogradnjom postojećeg objekta bilo je potrebno osposobiti sve funkcionalne celine objekta i privesti ih projektovanim namenama primenom najsavremenijih tehnologija u skladu sa projektnim zadatkom, važećim propisima i standardima.
U sklopu projekta Telekomunikacionih i signalnih instalacija za potrebe rekonstrukcije i dogradnje predmetnog objekta, obrađene su tri grupe sistema:
- Sistemi protivpožarne zaštite
- Sistemi tehničke zaštite
- Sistemi za komunikaciju, prenos govora i podataka
Koncept tehničkog rešenja zasnovan je na na integraciji sistema, automatizaciji najvažnijih finkcionalnih celina I procesa u cilju ostvarivanja što većeg stepena energetske efikasnosti I što jednostavnijeg upravljanja objektom na nivou svih tehnoloških sistema.
Integrisani sistem za nadzor I upravljanje u jednom korisničkom interfejsu objedinjuje nadzor i/ili upravljanje tehničkim sistemima objekta : rasvetom, klimatizacijom, grejanjem i hlađenjem (KGH), menadžment energijom, kao I najvažnijim sistemima za bezbednost objekta I komunikaciju poput sistema dojave požara, gašenja požara aerosolima, ozvučenja I obaveštavanja, intercom sistema, VOIP telefonije.
Radom na jednoj software-skoj platformi raspoloživi ljudski i tehnički resursi se koriste na najefikasniji način što rezultuje racionalizacijom ukupnih troškova održavanja i upravljanja objektom.
Za svrhu centalnog nadzora i upravljanja u objektu glavne zgrade bolnice predviđena je monitoring prostorija, koja će biti opremljena sa 2 radne stanice (integrisani sitem i video obezbeđenje) i 2 video zida sa po 4 monitora za praćenje svih predviđenih parametara na nivou celog objekta. Sa druge strane, u prostoriji portirnice predviđa se 24-časovno dežurstvo osoblja fizičko-tehničkog obezbeđenja kojima će biti dodeljena prava nadzora i upravljanja samo određenim delovima sistema na lokalnoj radnoj stanici.
Fukcionalnost integrisanog sistema se ogleda u:
- energetskoj efikasnosti kompleksa,
- efikasnom održavanju,
- efikasnoj usluzi prema krajnjem korisniku,
- najvišem stepenu sigurnosti (npr. interakcija sistema za dojavu požara i kontrole pristupa sa video nadzorom).
Navedene funkcije kod krajnjeg korisnika stvaraju osećaj maksimalnog komfora, ugodnosti, posvećenosti i sigurnosti uz efikasnu racionalizaciju troškova poslovanja.
Integrisani sistem za nadzor i upravljanje nadograđen je serverima za naprednu video analitiku u cilju pružanja funkcija najvišeg bezbednosnog nivoa kroz napredne funkcije analize slike i algoritme veštačke inteligencije (deap learning algoritme) koji omogućavaju učenje I usavršavanje funkcionalnosti softvera na osnovu analize proteklih događaja. Predviđeno rešenje poseduje neograničene mogućnosti po pitanju skalabilnosti i individualne prilagodljivosti zadacima, raspoređivanje resursa na osnovu promene u broju i težini zadataka, rutiranja događaja u okviru sistema. Sistem kontrole pristupa biće intagrisan sa video nadzorom na način da će svaka alarmna situacija biti propraćena iskakanjem slike sa najbliže kamere, pokretanjem snimanja I beležena kao metapodatak radi kasnije brže pretrage snimaka. Vizuelizacijom svih vrata pod kontrolom pristupa grafički će se pratiti statusi tih vrata I odgovarajućih kontrolera.
Klasterizacijom komponenti podsistema se u slučaju otkazivanja neke od komponenti jezgra podsistema, moguće je obezbediti neprekidan rad korišćenjem Failover komponente. Administriranje sistemom i korisničkim pravima/privilegijama je centralizovano. Radi dodatne personalizacije softvera moguće je kreiranje proizvoljnih scenarija u bezbednosnom sistemu putem makro naredbi, makro događaja i putem skripti. Podsistem ima mogućnost automatskog ili planiranog kreiranja rezervne kopije video zapisa na posebnom Video backup server, kao i sinhronizaciju video zapisa sačuvanih na serveru, sa video zapisima na memorijskim karticama kamera ili na NVR-ovima.
U okviru sistema protivpožarne zaštite predviđeni su :
- Sistem Automatske detekcije I dojave požara
- Sistem automatskog gašenja požara aerosolima I upravljanja gašenjem požara u server sobi, UPS prostorijama, spratnim rek sobama I elektro ormanima
Sistemima tehničke zaštite obuhvaćeno je sledeće:
- sistem video obezbeđenja
- sistem kontrole pristupa i evidencije radnog vremena
- sistem IP videointerfona
- sistem ozvučenja i obaveštavanja
Kroz sisteme za komunikaciju, prenos govora I podataka predviđeni su:
- elektronska mreža za bolnički informacioni sistem, prenos glasa i podataka
- elektronska mreža za integraciju bezbednosnih i sigurnosnih sistema
- sistem IP telefonske komunikacije
- sistem IP interne bolničke komunikacije (interkom)
- sistem prozivke pacijenata (sistem redova čekanja)
- sistem bolničke SOS signalizacije
- sistem distribucije tačnog vremena
- sistem distribucije TV signala
- multimedijalni prezentacioni sistem u salama za sastanke
Zbog specifične namene i osetljive prirode objekta gde je smešten veliki broj ležećih pacijenata, zbog njihove bezbednosti i otežanih uslova evakuacije projektom je predviđen povećan nivo zaštite od požara. Pored automatskog sistema za detekciju i dojavu požara Predviđen je sistem za gašenje požara kondenzovanim aerosolima u prostorima gde postoji najveća mogućnost od izbijanja inicijalnog požara a to su: elektro ormani, UPS prostorije sa baterijama, rek ormani, server soba. Kao sredstvo gašenja odabrani su aerosoli jer predstavljaju veoma efikasno i pouzdano rešenje za gašenje svih vrsta požara: klase A (čvrsta goriva), klase B (zapaljive tečnosti), klase C (zapaljivi gasovi) i klase F (kuhinjska ulja). Generatori aerosola moraju posedovati sve neophodne sertifikate koji potvrđuju njihovu usklađenost sa važećim evropskim i svetskim standardima iz ove oblasti, kao i sertifikate koji potvrđuju bezbednst za ljude i elektronsku opremu.
Telefonska centrala je projektovana na osnovu najnovijih trendova u oblasti privatnih telefonskih centrala sa ciljem da se izvrši integracija mobilnih telefonskih aparata zaposlenih sa kućnom telefonskom centralom i njihova upotreba kao terminala kućne telefonske centrale. Ovakva integracija podrazumeva upotrebu IP i WiFi mreže obuhvaćene projektom za prenos signalizacije, govornih i video signala ka klijentskoj aplikaciji instaliranoj na mobilnim telefonima zaposlenih. WiFi mreža treba da bude podešena tako da vrši prioritizaciju IP saobraćaja za potrebe telefonske komunikacije uzimajući u obzir činjenicu da je govorna komunikacija osetljiva na gubitak paketa i kašnjenja u prosleđivanju paketa. Predviđena je podrška za iOS i Android operativne sistema na mobilnim telefonskim aparatima novijih generacija. Radi obezbeđivanja bezbednosti komunikacije upotrebom aplikacija na mobilnim telefonima predviđa se upotreba enkripcije signalizacije i govornog signala po principu „end to end“
Ovim projektom unutar objekta predviđeno je postavljanje instalacije za glasovno obaveštavanje, uzbunjivanje i ambijentalnog ozvučenja, u skladu sa potrebama objekta i standardima koji uređuju ovu oblast (EN54 i EN50849). Sekundarna namena ovog sistema biće proizvanje pacijenata u sklopu redova čekanja po određenim zonama što će biti ostvareno integracijom sa interkom sistemom putem SIP protokola.
Međusobna integracija sistema ozvučenja, IP telefonije i interkoma treba da omogući pozivanje između terminala povezanih na kućnu telefonsku centralu i interkom sistem, kao i upućivanje govornih poruka sa terminala povezanih na telefonsku centralu ka zonama ozvučenja u skladu sa funkcionalnim zahtevima korisnika.
U bolnici je predviđena instalacija savremene bolničke SOS signalizacije koja podrazumeva zvučno-svetlosnu signalizaciju SOS poziva i govornu komunikaciju. Sistem je projektovan tako da omogući sledeće vrste signalnih i govornih komunikacija:
- pacijent – medicinska sestra
- pacijent – nemedicinsko osoblje
- medicinska sestra – medicinska sestra
- medicinska sestra – lekar
- medicinsko osoblje – nemedicinsko osoblje
Ceo sistem je organizovan po medicinskim odeljenjima, koja će biti međusobno povezana.